پرسش و پاسخ تکنولوژی بتن

پرسش و پاسخ تکنولوژی بتن

در این صفحه می توانید به پرسش و پاسخ تکنولوژی بتن بپردازید تا مشاوران بتن در اسرع وقت به این سوالات پاسخ دهند.

سوالات مطرح شده شما می تواند در حوزه افزودنی های شیمیایی ، بتن های ویژه مانند بتن خود تراکم ، بتن غلتکی ، بتن الیافی ، بتن پیش آکنده ، مصالح و سنگدانه ها باشد.

در ابتدا می توانید به پرسش و پاسخ های مطرح شده توسط کاربران مراجعه کرده و چنانچه پاسخ سوال خود را نیافتید سوال جدیدی را مطرح کنید.

همچنین چنانچه در زمینه سوالات سایر کاربران اطلاعاتی دارید می توانید به سوال آن ها پاسخ دهید. همکاران ما پس از بررسی پاسخ شما آن را تایید و منتشر خواهند کرد.

برای درج سوال جدید به پایین همین صفحه (بخش دیدگاه ها) مراجعه کرده و سوال خود را در قالب دیدگاه بپرسید.

پرسش و پاسخ تکنولوژی بتن

19 Comments

  1. ناشناس گفت:

    آیا در سنگدانه های شکسته، ضعف احتمالی ناشی از وجود ترک در آن، ممکن است به ضعف مقاومتی بتن منجر شود؟

    • به نقل از دکتر تدین
      اگر از ماسه شکسته استفاده شود وجود چنین ترک هایی بر مقاومت بتن تاثیر نخواهد داشت. در مورد شن شکسته ممکن است وجود این ترک ها باعث کاهش مقاومت گردد. اما این موضوع معمولا در درصدهای بالا رخ می دهد.
      تاکنون در دنیا همچین بحثی مطرح نشده است. همانطور که اطلاع دارید پارامتر مقاومتی سنگدانه های درشت در آزمایش لس آنجلس یا سایر آزمایش ها بررسی می شود.
      در منابع و کتب مختلف نیز این موضوع دیده نمی شود و استفاده از سندانه های درشت شکسته با ثابت بودن نسبت آب به سیمان بین ۶ تا ۱۴ درصد مقاومت فشاری بتن را در مقایسه با شن گرد گوشه افزایش می دهد.

  2. ناشناس گفت:

    آیا سرباره مناسب در ایران تولید می شود؟ آیا در پروژه ای از سرباره استفاده شده است؟ علت عدم رواج سرباره چیست؟ همچنین چرا از آن استفاده نمی شود؟

    • به نقل از دکتر تدین
      سرباره مناسبی که به عنوان سرباره کوره آهنگداری می توان به عنوان ماده شبه سیمانی و مکمل سیمان (چسباننده) در ایران به کار می رود و حجم تولید آن نیز زیاد باشد مربوط به ذوب آهن اصفهان است. این سرباه اکثرا به کارخانه سیمان سپاهان فروخته می شود.
      سرباره مزبور در طی این سل ها تغییرات مثبتی داشته است و سرد کرد سریع تر سرباره مذاب با حجم آب بسیار زیاد در دستور کار قرار گرفته است. با این حال آزمایش های مختلف بر روی سرباره نشان میدهد که اگر مطابق استاندارد ASTM C989 مورد بررسی قرار گیرد رده ۸۰ یعنی کمترین رده را بر آورد می کند.

  3. ناشناس گفت:

    در نمونه برداری بتن برای تعیین مقاومت بتن در قالب های مکعبی ۱۵ سانتی متری نحوه تراکم و تعداد ضربه ها در هر لایه در ACI و سایر آیین نامه ها چگونه و چقدر سا؟

    • به نقل از دکتر تدین
      در ACI و در آیین نامه ها به چگونگی تراکم آزمونه ها و تعداد ضربه اعمالی پرداخته نمی شود بلکه استاندارد های تهیه آزمونه های مقاومتی بتن این موارد را مشخص می کنند. همچنین ACI و ASTM به تهیه قالب های استوانه ای می پردازد و آزمون های مکعبی جایگاهی در آمریکا ندارد.
      استادارد های EN و ISO به تهیه آزمون های مکعبی و استوانه ای می پردازند استاندارد ایرانی ۱۶۰۸-۲ نیز در مورد تهیه آزمون مکعبی و استوانه ای برای تعیین مقاومت می باشد.
      در استاندارد های اروپایی بتن باید در دو لایه متراکم شود وسیله تراکم یک میله مربعی به ابعاد ۴۰ میلی متر است که رامر بتن نام دارد. در حالی که در استاندارد ASTM C31 از یک میله گرد به قطر ۱۶ میلی متر برای تراکم آزمونه های استوانه ای استفاده می شود. در ایران گاه آزمونه های مکعبی نیز با این میله متراکم می شود که نادرست نمی باشد زیرا در ۲-۱۶۰۸ اجازه اینکار بر خلاف استاندارد اروپا داده شده است.
      تعداد ضربه های اعمالی در استاندارد اروپایی و ISO و ۲-۱۶۰۸ ایران حداقل ۲۵ ضربه به صورت پخش شده و یکنواخت بر روی سطح قالب ۱۵ سانتی متری می باشد و افزایش آن نیز مانعی ندارد. همچنین می توان به جداره بیرونی ضربه زد در مورد بتن خودتراکم ، نباید از اعمال ضربه به رامر استفاده کرد. اما ضربه زدن به جداره بیرونی قالب با چکش لاستیکی برای خروج هوای مجاور قالب مانعی ندارد. ضربه زدن با رامر برای تراکم بتن خود تراکم ممکن است به جداشدکی و ته نشینی ذرات درشت سنگدانه منجر شود. لازم به ذکر است که برای بتنهای معمولی امکان تراکم با ویبراتور خرطومی و میز لرزان نیز وجود دارد.

  4. ناشناس گفت:

    نحوه تشخیص تاریخ انقضای فوق روان کننده چیست؟ عوارض مصرف ماده تاریخ گذشته را توضیح دهید.

    • به نقل از دکتر تدین
      هر ماده باید تاریخ تولید داشته باشد و بدیهی است که تاریخ یا مدت انقضا نیز باید مشخص شود. معمولا مواد پودری ممکن است تاریخ انقضای طولانی داشته باشد. مواد مایع پلیمری آسیب پذیر هستند و به دمای زیاد و تابش مستقیم آفتاب حساس ترند.
      تغییرات کیفیت ناشی از فاصله مصرف تا تولید ممکن ایت برای مواد فوق روان کننده مانند همه مواد دیگر به وجود آید و اثر منفی داشته باشد. تغییرات ظاهری در رنگ و بو نشانه فساد آن استه به هر حال بهتر عملکرد ماده در بتن کنترل گردد و اگر تغییر محسوسی مشاهده شود از مصرف آن پرهیز شود. مسلما در صورتی که در ایجاد روانی یا کاهش آب کاستی خاصی دیده شود نشانه نامطلوبی است. افزایش درصد هوا یا تغییرات شدید در گیرش بتن نیز اصولا پسندیده و قابل قبول نیست.

  5. ناشناس گفت:

    در مورد ترک خوردگی بتن به ویژه در استخرها، چه راه حلی را پیشنهاد می کنید؟

    • به نقل از دکتر تدین
      در پرسش فوق یک ایهام اساسی وجود دارد. آیا مقصود آن است که چه راه حلی برای جلوگیری از ترک خوردگی در بتن مخازن آب یا استخر وجود دارد؟ یا مقصود راه حل رفع و ترمیم تک های ایجاد شده در سازه می باشد؟
      راه حل جلوگیری از ترک خوردگی غالبا در پاسخ های مختلف درج شده است.
      کاهش نسبت آب به سیمان ، کاهش عیار سیمان ، عدم انداختن ، حفاظت و عمل آوری سریع تر بتن از جمله راهکار های مختلف از جهات گوناگون می باشد. کلیه دستورالعمل های مرتبط با ترمیم ترک ها در سازه هایی مانند مخازن آب و استخر قابل انجام است و بسته به نوع ترک به کار گرفته می شود.

  6. ناشناس گفت:

    آیا لازم است حتما در هوای سرد از سیمان های زودگیر در بتن استفاده کرد؟ آیا به کار بردن سیمان هایی مانند سیمان پرتلند پوزولانی ممنوع می باشد و جایز نیست؟

    • به نقل از دکتر تدین
      در هیچ مرجع و آیین نامه ای استفاده از سیمان های زودگیر (با مقاومت اولیه زیاد) الزامی نیست اما توصیه برای به کار گیری آن ها شده است. هم چنین به کار گیری سیمان های کندگیر مانند سیمان های آمیخته پوزولانی و سرباره ای ممنوع نیست اما استفاده از این نوع سیمان ها در بتن ریزی در هوای سرد نا مطلو است و از آن نهی شده است.
      در آزمایش های انجام شده ، روند رشد مقاومت های بتن حاوی سیمان پرتلند پوزولانی بسیار کد بوده است به این دلیل به کار گیری هر نوع سیمانی که مقاومت های اولیه ملات استاندارد آن کم باشد توصیه نمی شود. برعکس هر نوع سیمانی که دارای مقاومت اولیه زیاد تر می باشد مطلوب تلقی می شود.
      سیمان پرتلند نوع ۱ یا رده ۴۲۵ و ۵۲۵ و یا سیمان پرتلند نوع ۳ برای هوای سرد مناسب تر است و توصیه می گردد به این دلیل هم سعی میکنند از افزودنی های زودگیر کننده در این شرایط استفاده کنند تا عمل هیدراته شدن سیمان مصرفی تسریع شود.

  7. ناشناس گفت:

    نمونه گیری بتن در کارگاه باید از خروجی پمپ باشد یا از تراک میکسر؟

    • به نقل از دکتر تدین
      چنانچه قرار باشد مقاومت بتن برای انطباق با رده مورد نظر در پروژه کنترل گردد باید از خروجی پمپ قبل از ریختن در محل نهایی نمونه گیری انجام شود در صورتی که قرار باشد صرفا مقاومت بتن آماده کنترل گردد اخذ نمونه از تراک میکسر کافی می باشد.

  8. سعید فتحی گفت:

    برای تولید بتن خود تراکم حتما باید از مواد پرکننده مانند میکروسیلیس استفاده کرد؟ آیا بدون استفاده از این مواد رسیدن به طرح اختلاط بهینه برای بتن خود تراکم امکان پذیر است؟؟؟

  9. habib گفت:

    کدام نوع زیولیت در کیشاورزی بکار می رود ایا میتوان زیولات را با کاربن صنعتی مخلوط کرد

  10. ناشناس گفت:

    سلام خوب هستید
    چرا اسم این ازمایش اصلا لس انجلاس گذاشته شده اس ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 12 =